donderdag 11 november 2010

Wees Blij 2

Op 22 september jl plaatste ik dit stukje. Nu herplaats ik het hier omdat ik een leuke reactie kreeg die ik graag aan jullie wil laten lezen. Kijk onderaan dit verhaal.


Sinds een aantal maanden staan deze woorden op de zijkant van een huis schuin tegenover de plek waar ik woon. Ik zie ze niet als ik gewoon naar buiten kijk. Maar als ik m'n huis uitstap en naar links kijk, vallen ze meteen op. Het zijn behoorlijk grote letters en wat nog het meest in het oog springt, zijn de twee hoofdletters.
Niet gewoon 'Wees blij', maar heel nadrukkelijk: 'Wees Blij'. Er staat nog net geen uitroepteken achter. Maar het doet zich voor als een gebod. En in eerste instantie denk je daarbij toch: 'Dat maak ik zelf wel uit.' Of je denkt: 'Hoe zo, ik ben helemaal niet blij. Waarom moet ik blij zijn?' Het irriteert, omdat het zo gebiedend staat.
Ik vraag me natuurlijk ook af wie die woorden op die muur heeft laten zetten. Wat daarbij de motivatie was. En of die persoon toestemming heeft moeten vragen aan de gemeente. En of er voor betaald moet worden, omdat het toch eigenlijk een soort reclamebord is, maar dan meer filosofisch.
In Amsterdam in de drukke Damstraat temidden van alle kleurige lichtreclames, winkelpuien, cafés en restaurants was altijd een gigantisch groot reclamebord te zien, hoog in de lucht, met daarop in grote letters:
'Twijfel niet, GOD is er!'
Dat vond ik altijd wel bemoedigend, omdat ik een enorme twijfelaar was en nog steeds ben. Ik zou er weer eens naar toe moeten om te kijken of het er nog steeds hangt. Of ik kan erop googelen.
Dat googelen leverde niet veel op, dus besloot ik om een oude vriendin uit Amsterdam te vragen of zij eens wilde kijken in de Damstraat.

Op 24 sep 2010, om 15:22 heeft Flora van Stek het volgende geschreven:
Hoi Miriam,
Ik heb een stukje geschreven over het bord Twijfel niet, GOD is er in de Damstraat.
Via Google kon ik wel wat foto's vinden van het Stadsarchief maar die zijn niet goed genoeg om te publiceren. En ik ben heel erg benieuwd of dat bord er nog hangt. Zou jij eens willen kijken als je daar in de buurt bent en er een foto van willen maken voor m'n weblog? Dan wordt je meteen gepubliceerd :)

Op 31 oktober 2010 13:23 schreef ze het volgende:
Nou, eindelijk uitsluitsel over God!
Ik was vier keer in de buurt. De eerste drie keren kwam ik thuis met het besef dat ik 'het' vergeten was! Nu ben ik er gisteren speciaal naar toe gegaan. De hele Damstraat afgestruind met mijn hoofd in de lucht, naar God gericht. Ik heb Hem niet gevonden! Hij is weg, Hij heeft ons verlaten. Ik, althans, heb Hem niet gezien.
Het is dus een verhaal uit het verleden geworden.
Ik las even door je Blogs en stond stil bij je Snickersbrandstof tekst. Laat ik nu gisteren voor mijn zoektocht naar God een Snickers gegeten hebben. Heerlijk!
Liefs, Miriam



Voor nog meer God, kijk/klik op:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten