woensdag 22 september 2010

Wees Blij



Sinds een aantal maanden staan deze woorden op de zijkant van een huis schuin tegenover de plek waar ik woon. Ik zie ze niet als ik gewoon naar buiten kijk. Maar als ik m'n huis uitstap en naar links kijk, vallen ze meteen op. Het zijn behoorlijk grote letters en wat nog het meest in het oog springt, zijn de twee hoofdletters.
Niet gewoon 'Wees blij', maar heel nadrukkelijk: 'Wees Blij'. Er staat nog net geen uitroepteken achter. Maar het doet zich voor als een gebod. En in eerste instantie denk je daarbij toch: 'Dat maak ik zelf wel uit.' Of je denkt: 'Hoe zo, ik ben helemaal niet blij. Waarom moet ik blij zijn?' Het irriteert, omdat het zo gebiedend staat.
Ik vraag me natuurlijk ook af wie die woorden op die muur heeft laten zetten. Wat daarbij de motivatie was. En of die persoon toestemming heeft moeten vragen aan de gemeente. En of er voor betaald moet worden, omdat het toch eigenlijk een soort reclamebord is, maar dan meer filosofisch.
In Amsterdam in de drukke Damstraat temidden van alle kleurige lichtreclames, winkelpuien, cafés en restaurants was altijd een gigantisch groot reclamebord te zien, hoog in de lucht, met daarop in grote letters:
'Twijfel niet, GOD is er!'
Dat vond ik altijd wel bemoedigend, omdat ik een enorme twijfelaar was en nog steeds ben. Ik zou er weer eens naar toe moeten om te kijken of het er nog steeds hangt. Of ik kan erop googelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten