maandag 20 september 2010

Papaji en Ramana

As the rivers flowing east and west
Merge in the sea and become one with it,
Forgetting they were ever separate rivers,
So do all creatures lose their separateness
When they merge at last into pure Being.
(Chandogya Upanishad. 10:1-2)





Who are you Dit vind ik een mooie tekst van Papaji, de leraar uit Lucknow die heel India afreisde op zoek naar God, en bij Ramana Maharshi vond wat hij zocht.
Jaren geleden kreeg ik tijdens een meditatie de naam Ramana Maharshi door en wist niet wat ik ervan moest vinden. Ik kende zijn naam heel vaag, van een afbeelding van een boekje over hem, in een advertentie van uitgeverij Ankh Hermes. In een boekhandel zag ik zijn foto, die ik hierboven heb afgebeeld.
Hij deed me aan mijn oma denken. Die was ook een Maagd. Lief, maar ook een beetje streng. Andere foto's laten hem zien in een witte lendendoek, meer niet. Hij was heel tenger en het geeft me altijd gemengde gevoelens om hem zo kwetsbaar te zien. Papaji lijkt meer op mijn vader. Een stevige, charmante vent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten